Oud Hoorn Winkel

Onlangs verschenen:

Aankondiging

Auteur:

Een boek voor de jeugd over de reis van Jacob Le Maire en Willem Cornelisz. Schouten rond Kaap Hoorn.

De VOC had het alleenrecht op de handel in specerijen uit Oost-Indië via de vaarroute langs Kaap de Goede Hoop om Afrika heen en door Straat Magellaan in het zuiden van Latijns Amerika. Koopman Isaäc le Maire, Jacobs vader, zocht daarom naar een nieuwe doorvaart naar de handelsgebieden in de Oost. Hij richtte daarvoor de Austraelsche Compagnie op, die tevens tot doel had het mysterieuze Zuidland oftewel Australië te ontdekken. Hij rustte twee schepen uit, de Eendracht en de Hoorn , onder leiding van zijn zoon Jacob en de ervaren schipper Schouten, die op 14 juni 1615 vanaf de rede van Texel vertrokken. Het doel van de reis was geheim, de reis vol gevaren...
Op deze reis gingen de Hoornse jongens Jan Janszoon Haen en zijn vriend Cornelis Sivertsz van Rijsdam mee.

André Nuyens, die al veel kinder- en jeugdboeken op zijn naam heeft staan, schrijft het boek over de belevenissen van de jongens op de spectaculaire reis van Le Maire en Schouten rond Kaap Hoorn. Het boek wordt begin oktober gepresenteerd in de Oudheidkamer van de Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders aan het Achterom in Hoorn.

Voorinschrijving en korting

Via Oud Hoorn is het mogelijk in te schrijven op dit boek en te profiteren van een korting op de verkoopprijs. Als u zich tijdig inschrijft, betaalt u € 12,50 in plaats van € 14,90.

Inschrijving en betaling dienen vóór 15 september 2015 binnen te zijn om van de korting te profiteren. Wanneer u niet digitaal kunt bestellen, kunt u op dinsdag of donderdag van 10-16 uur of op zaterdag van 10-14 uur langs komen bij het Verenigingsgebouw Onder de Boompjes 22 of telefonisch contact opnemen via 0229 273570. Uw betaling geldt als datum van inschrijving.

Het bedrag eventueel vermeerderd met € 5,- verpakkings- en verzendkosten kunt u overmaken op rekeningnummer NL 56 RABO 0329 7027 26 t.n.v. Publicatie Stichting Bas Baltus te Hoorn.
Graag duidelijk vermelden voor Eindelijk, eindelijk blauwe zee en de naam van de voorinschrijver/ster.
Het boek kan na verschijning worden opgehaald bij de Vereniging Oud Hoorn, Onder de Boompjes 22, 1621 GG Hoorn. Voor vragen secretaris@oudhoorn.nl of 0229 273570.

Bestel hier het boek

In de etalage:

Coen      en zijn tijd

Ottens, Egbert
Uitgeverij Poldervondsten
978-90-817063-2-2
10,00

Egbert Ottens (Amsterdam, 1945) was werkzaam in de volkshuisvesting in Amsterdam. Hij publiceerde over zijn vakgebied en de geschiedenis van de volkshuisvesting. Sinds 1973 woont hij in Hoorn, waar hij op veel terreinen actief was en is. Sinds 2006 is hij voorzitter van Vereniging Oud Hoorn.

Wat voor iemand was Coen? Die vraag werd actueel naarmate de discussie in onze stad heftiger werd, onder andere door het burgerinitiatief waarin het accent vooral kwam te liggen op de zwarte bladzijden uit zijn leven. Er was veel bekend over de VOC en de VOC onder Coen, niet het minst doordat Coen nauwgezet zijn werkzaamheden voor de compagnie boekstaafde. ‘Dagen en daden in dienst van de VOC’, was dan ook de terechte ondertitel van het boek van Ruud Spruit dat in 1987 bij het vierhonderdste geboortejaar van Coen uitkwam. Maar over Coen als... lees verder >>

Doctor Theodorus Velius      Hoorns geneesheer, regent en chroniqueur

Boon, Piet en Marit Veerman - Boon
Publicatiestichting Bas Baltus
24,95

Met zijn Kroniek van Hoorn van 1605, de eerste stadsgeschiedenis in de Republiek, en de volgende edities van 1617 en 1648 haalde doctor Theodorus Velius (1572-1630) zijn vaderstad “uit de schemer van Hoorns verleden”. Daarmee zette hij een trend voor andere stadshistorici en verschafte hij een schat aan informatie over Hoorn en West-Friesland aan eigentijdse en latere geschiedschrijvers. Historisch onderzoek deed de kundige Velius in zijn schaarse vrije tijd. Hij was vooral een toegewijd arts en stadsgeneesheer. Daarnaast was hij als remonstrantsgezind lid van de vroedschap politiek actief. Hij raakte betrokken bij de twisten tijdens het Twaalfjarig Bestand. De staatsgreep van Maurits leidde tot zijn ontslag en dat van elf van zijn collega’s in de Raad. Hij bleef echter tot zijn dood in functie als stadsgeneesheer, scholarch (curator) van de... lees verder >>

Voordelige boekenpakketten

Pakket 1

Boekenpakket 1
Drie boeken € 29,50

Speciaal samengesteld pakket (1)
Drie prachtige boeken uit de winkel van Oud Hoorn. Alleen bij Oud Hoorn te koop.
Uit de Schemer van Hoorns verleden (€ 31,55)
Sint Pietershof (€ 20,50)
Heren Investeren (€ 13,50)
Totaalprijs € 65,55.

Nu speciale pakketprijs € 29,50

Pakket 2

Boekenpakket 2
Drie boeken € 19,75

Speciaal samengesteld pakket (2) met 3 prachtige boeken uit de winkel van Oud Hoorn.
Maria in Hoorn (€ 10,00)
Lutherse Kerk in Hoorn (€ 13,60)
Van Koffiehuis tot Theater (€ 24,95)
Totaalprijs € 48,55

Nu speciale pakketprijs € 19,75

Pakket 3

Boekenpakket 3
Vijf boeken € 22,50

Speciaal samengesteld pakket (3) met 5 prachtige boeken uit de winkel van Oud Hoorn.
Orgels in Hoorn € 6,80
Grote Oost 7 € 6,80
Grote Oost 16 € 6,80
Grote Oost 58 € 6,80
Sint Jans Gasthuis te Hoorn € 22,45
Totaalprijs € 49,65

Nu speciale pakketprijs € 22,50

Ook in de winkel:

Bestellen:

Boeken en tijdschriften zijn online via het contact formulier te bestellen. Posters niet.
De winkelprijs wordt verhoogd met verzendkosten.

Betalen:

Nadat u van ons het totaalbedrag heeft doorgekregen kan dit worden overgemaakt naar: NL86 INGB 0002 1448 88, t.n.v. Penningmeester Vereniging Oud Hoorn o.v.v. de naam van het gewenste artikel. Het artikel wordt verzonden na ontvangst van de betaling.
Betalen vanuit het buitenland:
IBAN: NL86 INGB 0002 1448 88
BIC: INGBNL2A

Adres:

Vereniging Oud Hoorn
Oost-Indisch Pakhuis
Onder de Boompjes 22
1621 GG Hoorn
Tel.: 0229 - 27 35 70
E-mail: info@oudhoorn.nl

Openingstijden:
Dinsdag en donderdag: 10.00 uur - 16.00 uur