Baanstraat en Noorderstraat in de Beeldbank.   (22-01-2019)

Beeldbank VOHMet een groep van 15 actieve vrijwilligers wordt de Beeldbank op dit moment opgeschoond en aangevuld. De dubbele en onscherpe foto’s worden uit de Beeldbank gehaald en de goedgekeurde foto’s worden, waar mogelijk, van extra informatie voorzien.

Piet van Iersel
Piet van Iersel met de Beeldbank

Het was voor mij een leuke ervaring om te beginnen met de Baanstraat waar ik lange tijd gewoond heb. Als je via de website de Beeldbank bezoekt en Baanstraat intikt als zoekopdracht zie je de resultaten. Of bekijk direct deze gevelrij.  Zo pak ik nu ook de Noorderstraat op, vul aan en verbeter waar nodig.

De foto’s van Monumenten als de Mariatoren worden inmiddels voorzien van veel informatie over hun monumentenstatus, bouwgeschiedenis, kadastergegevens e.d. De ruim 43.000 foto’s worden steeds nagekeken door twee personen die onafhankelijk van elkaar de foto en de tekst beoordelen. Op de dinsdagochtenden zijn er in het kantoor van het Verenigingsgebouw enkele van deze mensen aan het werk, maar de werkzaamheden kunnen na een instructie ook thuis gedaan worden. Dit laatste is een groot voordeel van de vernieuwde opzet: ik kan zo zelf bepalen wanneer ik er mee aan de slag ga.

Piet van Iersel

Op dit moment zijn dit de aangemelde vrijwilligers die op zich genomen hebben een deel van de collectie na te kijken op dubbele en onscherpe foto's en de teksten nakijken of aanvullen:

• Piet van Iersel: Noorderstraat, Baanstraat, Veemarkt, stationsgebied, Spoorsingel, Moderator 2-rol  mbt “dubbel”
  • John Lamers: Venenlaankwartier, Oosterkerk en Lutherse kerk
  • Sebastiaan Hol: Gedigitaliseerde foto’s beoordelen op wel/niet op Internet plaatsen en zonodig voorzien van Titels
  • José Beemsterboer: Diverse gescande foto’s voorzien van titels e.d.
  • Jacques Wester: Start met Achter op 't zand.
  • Rob Mantel: ABC en Vijzelstraat
  • Ron Oudt: Glop en omgeving
  • Diana: Verwerking binnenkomende op-aanmerkingen van bezoekers van de Beeldbank
  • Bas Mettivier Meijer: Nieuwstraat en Kazerneplein
  • Janna Selie: Italiaanse Zeedijk en omgeving en Ziekenhuis de Villa
  • Frans Kwaad: Achterstraat en Weeshuis
  • Hieke Stapel: Westfries Museum
  • Wally Ooms: Hoorn-Noord
  • Karin Lansdaal: Standbeelden, evenementen e.d.
  • Riet Karssies: Villa Alewijn
  • Gerard van Stijn: Applicatiebeheer, inlezen en koppelen gedigitaliseerde bestanden
  • Jan Floris: Coördinator website, interim –bestuurslid,  Moderator 2-rol op “gereed” en Moderator 3-rol mbt herstel.

Bekijk ook de foto's van de Theatervoorstelling in de Parkschouwburg

Voor een aanmelding om ook met de Beeldbank te gaan werken stuurt u een berichtje naar janfloris@quicknet.nl .