Heldendom in 2e WO   (08-03-2021)

Helden WO 2Nelleke Huisman, oud-bestuurslid van de Vereniging Oud Hoorn in de periode 1994-2007 heeft een indrukwekkend boek geschreven. Hoewel de relatie met Oud Hoorn niet direct terug te vinden is in het boek promoten we graag haar boek. In de flyer schrijft zij: "De kern van mijn boek ‘Heldendom in de Tweede Wereldoorlog. Ridders Militaire Willems Orde’ wordt gevormd door de verhalen van bekende en minder bekende militairen, van geheim agenten en van verzetsstrijders. 50 van de in totaal 169 personen die zijn onderscheiden met de Militaire Willems-Orde in deze periode, komen aan de orde. Zij hebben een bijzondere prestatie geleverd en daarmee spreken hun verhalen tot de verbeelding. Het gaat niet alleen om hun verhalen, maar ook om de beoordeling van hun daden door de Commissie Militaire Onderscheidingen en het Kapittel van de Militaire Willems-Orde. Voor vrijwel alle Ridders Militaire Willems-Orde vormde hun onderscheiding een erkenning van hun persoonlijke moed, beleid en trouw, de kernbegrippen van het Nederlandse stelsel vandapperheidsonderscheidingen. Het boek is rijk geïllustreerd." Hier treft u de flyer.