Kroniek van Hoorn

augustus

Omdat de kosten te hoog zijn en er geen zicht is op het beheer en de verantwoordelijkheid, wordt het voorstel om vlotten ten behoeve van de recreatie in het water langs de Westerdijk bij de Grote Waal te leggen door het college afgewezen. In het water van de Karperkuil worden pontons afgemeerd. De eigenaren van de bootjes die een ligplaats hebben aan de Vollerswaal kunnen nu tijdelijk plaats maken voor de bouwwerkzaamheden op het Jeudje. De Vereniging tot Behoud van het IJsselmeer en de stichting Behoud Karakter Hoornse Binnenstad tekenen protest aan tegen de procedure die de gemeente Hoorn voert om de bouw van waterwoningen op het bedrijventerrein Schelphoek mogelijk te maken. Hans Coevert maakt 40 jaar deel uit van het bestuur van v.v. Hollandia. Hij ontvangt de zilveren speld van de KNVB district West I. Met een optreden van theatergroep Close Act gaat de Hoornse kermis voor de 555e keer van start. Wethouder D. Vermulst neemt de Nederlandse Kermis Prijs 1999 in ontvangst. In snackbar Rick's Diner aan de Gouw wordt een internetcomputer in gebruik genomen. Het wordt in werking gesteld via een muntautomaat. Parkeerwachters en reinigingsagenten van Bureau Stadstoezicht krijgen de bevoegdheid om bekeuringen uit te delen. Bewoners van het Grote Oost pleiten ervoor het gedeelte tussen Roode Steen en Wijdebrugsteeg autovrij te maken. Herenkapsalon De Barbier viert aan de Ramen het 25 jarig jubileum. Burgemeester P. Janssens neemt namens de Stichting Behoud Lutherse Kerk Hoorn een cheque van 19.000 Amerikaanse dollars voor de restauratie van het orgel in ontvangst. De reisorganisatie Grand Circle Travel toont hiermee zijn waardering voor de goede ontvangst van hun Amerikaanse toeristen in de kerk. Op de hoek van het Grote Noord en de Roode Steen verricht de archeologische dienst van de gemeente Hoorn opgravingen. Onderzoek op verzoek van de gemeenteraad door het bureau OSR uit Rotterdam maakt duidelijk dat er in Hoorn onvoldoende animo bestaat voor de bouw en exploitatie van een Turks/oosters badhuis (hammam).