Kroniek van Hoorn

maart

Frans Mencke wordt door burgemeester Onno van Veldhuizen geïnstalleerd als de nieuwe gemeentesecretaris van Hoorn. Hij volgt Jos Bakker op die met pensioen is gegaan. Verkoop van aandelen NUON aan de Zweedse energiemaatschappij Vattenfall levert de gemeente 27,5 miljoen euro op. De Fractie Tonnaer zal aan de komende gemeenteraadsverkiezingen deel nemen. 79 kunstenaars uit West-Friesland brengen 150 kunstwerken in tijdens de tweejaarlijkse aankoopronde beeldende kunst. De commissie beeldende kunst van de gemeente Hoorn kiest hieruit 29 werken voor aankoop. In 2010 zal de Rode Steen en directe omgeving in de maanden maart tot en met oktober in de weekeinden gesloten zijn voor auto's en brommers. Hoorn staat voortaan elk jaar op 26 maart stil bij het verkrijgen van de stadsrechten in 1357. Tevens luidt deze dag het begin van het toeristenseizoen in. Wethouder Ronald Witteveen neemt het laatste Saltospeldje, een kunstwerk met de namen van de gedecoreerden uit het verleden er op, in ontvangst. De provincie gaat akkoord met de bouw van Mediamarkt en een nieuwe winkel voor Leen Bakker in het gebied Van Aalstweg. Het aantal voortijdige schoolverlaters op het Horizon College neemt toe. In sporthal De Opgang verricht de GGD vaccinaties tegen de kans op baarmoederhalskanker. 3200 meisjes, geboren tussen 1993 en 1996 en afkomstig uit Hoorn, Koggenland, Medemblik en Opmeer worden ingeënt. De Hoornse politiek wil bermmonumentjes op plekken waar mensen in het verkeer zijn omgekomen, niet verbieden. Intermaris Hoeksteen gaat de voormalige Openbare Ulo-school op de hoek Draafsingel/Johan Messchaertstraat verbouwen tot een woongebouw met appartementen. Bewoners van het havenkwartier protesteren tegen afsluiting van de Rode Steen in het weekeinde in de zomermaanden. De musical Five guys named Moe, een productie van Mark Vijn Theaterproducties in Hoorn, beleeft zijn première in Het Park. Rond winkelcentrum De Beurs in Blokker wordt een verblijf- en alcoholverbod van kracht. Zo wil de gemeente de aanhoudende overlast van jongeren in dat gebied beteugelen. Kees Entius uit Zwaag presenteert een plan voor de inrichting van een verkeersvrij plein in het hart van zijn dorp. Tussen het Runshopping Centre en het Keern kunnen vier woonflats met winkels of kantoren op de begane grond worden gebouwd. De coalitiepartijen beperken de hoogte van twee ervan tot max. 12,5 meter en 9,5 meter voor de andere. Henny Koster neemt na vijftien jaar afscheid als bestuurslid van de KBO Afdeling Blokker. Hij wordt gewaardeerd en onderscheiden met de Zilveren Bondsspeld. Het kwartaalblad van de vereniging Oud Hoorn verschijnt met een nieuwe opzet en voor het eerst in kleur. Nu de vraag naar (duurdere) woningen wegvalt worden bouwplannen voor de wijk Bangert en Oosterpolder bijgesteld. Over de planning van het doortrekken van de Strip naar de IJsselweg wordt nader overleg gevoerd. In de cultuurhistorische route in Blokker wordt bij de Jozefschool een steen onthuld met daarop een afbeelding van klooster Nieuw Bethlehem zoals dat aan de Westerblokker stond. De gemeente verhaalt daadwerkelijk schade aan publieke eigendommen op de dader. De VVV Hoorn verhuist per 1 juli naar het pand van voorheen 't Sparretje op de Veemarkt. De ANWB-afdeling verhuist mee. De budgetoverschrijding van € 200.000 bij de uitvoering van de herinrichting van de Korenbloem in Risdam Noord vloeit voort uit een onvolledig bestek. Wethouder Cilia van Weel trekt het boetekleed aan. De kastanjebomen aan de Johan Messchaertstraat zijn aan vervanging toe. Acteur en presentator Martin Brozius wordt in zijn geboortestad begraven op de katholieke begraafplaats aan de Drieboomlaan. Brasserie Cosy, op de hoek Gedempte Turfhaven en Nieuwland, sluit na de Hoornse kermis. In het pand wordt een bankwinkel van de Rabobank gevestigd. Stichting Het Hoornse Fluitschip wil op het Oostereiland een horecapaviljoen in de vorm van een fluitschip realiseren. Het plan voor aanpak van de voormalige TSH aan de Johan Poststraat wordt gewijzigd: boven het zaagtanddak van de vroegere praktijkruimte van de school worden geen woningen gebouwd. De Engeltjesbrug tussen de Korenmarkt en de Bierkade wordt gerenoveerd.