Kroniek van Hoorn

4: Connexxion.
Woningcorporatie Intermaris verwijdert asbest in en rondom tweehonderd woningen in de Grote Waal. Het college besluit € 220.000 in te zetten om mensen met een bijstandsuitkering aan werk ter helpen. Extra case managers zullen trachten het huidige aantal van 1500 uitkeringen met 100 te verminderen. Na de Westfriesland Méérprijs behaalt Rolan Robotics uit Zwaag ook de landelijke Business Succes Award 2014 in de Roboticabranche. De Rien Stout Scholierenveldloop wordt voor de 35e keer gehouden. Het schoolplein van basisschool KlimOp in Zwaag is ingericht als ‘Natuurlijk Spelen Schoolplein’. De gemeente Hoorn krijgt 44 miljoen euro voor het uitvoeren van de Jeugdzorg, AWBZ, Passend Onderwijs en de Participatiewet, die eerder door het Rijk werden uitgevoerd. Wethouder Ben Tap en directeur Ad Geerdink van het Westfries Museum gaan in New York persoonlijk de replica van het VOC-jacht Halve Maen bekijken. Het wordt als geschenk aan de gemeente aangeboden door eigenaar Andrew Hendricks. Met ingang van de nieuwe dienstregeling (half december) zal Vervoermaatschappij Connexxion in de daluren met kleinere bussen door de binnenstad rijden. Zij komt tegemoet aan de wensen van bewoners die al jarenlang actie hiervoor voeren. Het college stelt aan de gemeenteraad een sluitende begroting voor 2015 voor. De bouw van de tunnel onder het spoor gaat niet door. Ontwikkeling van een stadsstrand en intensiveren van voorzieningen voor de minima zijn nieuw. De selectie van Jong Oranje komt op trainingskamp in Hoorn: verblijf bij Van der Valk en trainen bij Always Forward. De gemeenteraad stelt € 150.000 ter beschikking voor de viering van 400 jaar Kaap Hoorn in 2015 en 2016. De watervelden van het complex voor de West-Friese Hockey Club WFHC aan de Roskam in Zwaag worden door de burgemeester met een serie strafballen op de keepster van de A1 in gebruik genomen. Via ‘crowdfunding’ probeert het Westfries Museum geld te verwerven voor het project Hoorn in de Gouden Eeuw. De aanschaf van geavanceerde technische apparatuur (vitual reality brillen) maakt de wereldprimeur van een wandeling door Hoorn anno 1650 mogelijk. Ruim 43.000 bezoekers maken de tweede Nationale Hulpverlenersdag op de Nieuwe Wal en in het park aan de Schellinkhouterdijk tot een succes. Enkele horecaondernemers houden het nieuwe Hoornse donker bier Pater Thijs (9% alc.) ten doop. De gemeenten Hoorn en Koggenland zijn het eens geworden over de aanleg van een baggerdepot voor Hoorn bij het Oosteinde in Berkhout. De Hoornse politiek gaat unaniem akkoord met de aanleg van het stadsstrand bij de Grote Waal. Het door de gemeente en het Hoogheemraadschap gezamenlijk te ontwikkelen plan gaat naar verwachting 150.000 bezoekers per jaar trekken. Het Diabetes Onderzoek Centrum VUmc in Hoorn is één van de eerste centra in Europa waar diabetespatiënten effectievere oogmeting aangeboden krijgen. Inloophuis Pisa voor kankerpatiënten en hun naasten bestaat vijf jaar. Het grootste deel van de bewoners gaat akkoord met de plannen van Woningcorporatie Intermaris om 38 woningen Binnenblijfstraat te vervangen door nieuwbouw.

21: Hoek Koepoortsweg/Spoorsingel.
De gemeente kent aan de Stichting Kaap Hoorn een Eenhoornzegel van € 2.000 toe vanwege de inzet voor de viering van 400 Jaar Kaap Hoorn in 2016. Het Westfries Museum verhuist een deel van de collectie naar een nieuw depot in Koggenland. Ook de gemeente Enkhuizen maakt van die opslag gebruik. Bij archeologisch onderzoek in het huidige uitvaartcentrum aan het Achterom 5 wordt een drijvende kelder aangetroffen, de tweede ooit in Hoorn. Prinses Margriet, beschermvrouwe van Vision 2020, de VN organisatie voor voorkoming van blindheid, bezoekt het Diabetes Onderzoek Centrum VUmc van Diabetes Zorgsysteem West-Friesland. Hier wordt nieuwe apparatuur voor oogtesten op suikerziekte gebruikt. Gemeenteschool 3 aan de Draafsingel is weer voorzien van het gemeentewapen met de gouden hoorn van de Eenhoorn aan de gevel. Het gebouw is omgebouwd tot appartementencomplex en een bedrijfsruimte. De burgemeester legt de laatste hand aan de verbouwing. Op de eerste verdieping van kunstcentrum de Boterhal wordt de educatieve ruimte van het Westfries Museum in gebruik genomen. Verhalen en workshops, rondleidingen en vakantieprogramma's, alles in het nieuwe domein van ‘educator’ Eugene Bakker. De gemeente Hoorn krijgt als ‘regenboogstad’ € 50.000 van het Rijk om de acceptatie en zichtbaarheid van lesbiennes, homoseksuelen, biseksuelen en transgenders in de regio verder te versterken. De gemeente wil een eind maken aan het gedogen van drie (woon)schepen die aan de westkant van het Oostereiland liggen. Er wordt een tijdelijke alternatieve ligplaats beschikbaar gesteld. De nieuwe woning op de hoek Koepoortsweg/Spoorsingel wordt opgeleverd. De daarin opgenomen snackbar is officieel geopend. De snackkiosk op het Stationsplein zal naar de wijk Bangert en Oosterpolder worden verplaatst.

24: Spoorwegovergang.
De gemeenteraad besluit om met ingang van december de sluitingstijd voor cafés vast te stellen op 04.00 uur. Toegang tot het café kan nog tot 02.00 uur. De oppositiepartijen HOP, HSP, Hoorn Lokaal, Hoorns Belang en Fractie Tonnaer vrezen dat de gemeenteraad buitenspel wordt gezet door het college in het streven om de replica van VOC-jacht de Halve Maen naar Hoorn te halen. Zij vragen om opening van zaken en willen dat het college op zijn schreden terugkeert. De stichting De Groep's Missie organiseert een opruimactie in de tuin rondom het voormalig missiehuis van Mill Hill op de Blauwe Berg. In afwachting van definitieve verkoop van het complex zou het in gebruik genomen kunnen worden door non-profit organisaties. Het college wil bezuinigen op zorg voor de openbare ruimte en daarbij het groenonderhoud op hetzelfde niveau als nu houden. Daarvoor lijkt de inzet van derden (bedrijven, particulieren) onmisbaar. 27: Blokkerpand Breed 22-24.
27: Blokkerpand Breed 22-24.
In samenwerking met topkok Ron Blaauw ontwikkelen de koks en diëtisten van het Westfriesgasthuis menu's voor de 200 maaltijden per dag die weer in het ziekenhuis zelf worden bereid. De kant en klaar geleverde maaltijden behoren tot het verleden. Een oud straatbeeld komt terug: de spoorwegovergang in de Koepoortsweg is weer voorzien van spoorbomen met hekwerk. Toch veiliger. De plannen voor winkelcentrum De Huesmolen komen maar niet tot ontwikkeling. Diverse winkels in de zgn. vershoek aan de noordzijde van het complex sluiten. Supermarkten houden de controle over de vorderingen. Blokker Holding ontvangt de Monumentenprijs van de Vereniging Oud Hoorn voor de restauratie van het pand Breed 22-24, waar de grondleggers van Blokker in 1896 hun eerste winkel openden. Nu de crowdfunding voor het project ‘De Gouden Eeuw VR’ nagenoeg zijn doel heeft bereikt kondigt museumdirecteur Ad Geerdink aan het extra ontvangen geld in te zetten voor een nieuwe presentatie: virtueel Kaap Hoorn ronden zoals dat in 1616 gebeurde. De Vereniging Het Carillon viert het 90-jarig bestaan met een beiaardconcert door stadsbeiaardier Frits Reynaert. Wethouder Koos Knijn van de gemeente Koggenland geeft aan dat er over het baggerdepot voor de gemeente Hoorn op grondgebied van Berkhout ‘op bestuurlijk niveau geen overleg is geweest’. De begraafplaats Zuiderveld aan de Zuiderdracht in Blokker is nagenoeg klaar.

30: Begraafplaats Zuiderveld.
De gemeente vraagt inwoners en ondernemers naar hun mening over verlaging van de maximum snelheid op de Provincialeweg in de gemeente van 80 naar 70 km/u. Met een sportgala-avond in de Parkschouwburg viert Sportinstituut Frits van der Werff het 45-jarig bestaan. Olympisch Kampioen Judo 2000 Mark Huizinga presenteert het programma.