Kwartaalblad 1997 nr.1   (maart)

kwartaablad Oud Hoorn 1997 - 1

De strijd om de macht in Hoorn tussen Hoeken en Kabeljauwen (1)

Gent, M.J. van
Pag. 3-8

Wim Nannings in Canada vergeet Hoorn 'vast niet'

Lansdaal, H.
Pag. 8

Albertus, Petrus, Antonius Kleintjes. Een fotograaf in de familie

Saaltink, H.W.
Pag. 22-25

De bestuursleden van Oud Hoorn (5): W.A. Braasem

Hoogeveen, Leo
Pag. 26-28
In de vier nummers van het kwartaalblad van ons jubileumjaar 1992 heb ik aandacht besteed aan vier oud-bestuursleden van Oud Hoorn: Roozen, Drossaart van Dusseldorp, Schermer en Stins. Nu we een lustrum verder zijn en onze vereniging 80 jaar bestaat wil ik de draad weer oppakken en opnieuw vier oud-bestuursleden aan de vergetelheid onttrekken. Ook deze keer is de keuze vrij willekeurig.
Bijna tien jaar na zijn overlijden lijkt het gepast de oud-directeur, eerder conservator, van het Westfries Museum, W.A. Braasem, de rij te laten openen.
Ter aanvulling op de hieraan voorafgaande beknopte biografie uit het boekje, dat in januari 1983 bij het afscheid van de heer Braasem van het Westfries Museum is uitgegeven, het volgende.

Braasem was van 1969-1972 redacteur van Hoornsignaal, een periodieke uitgave van de Hoornse Gemeenschap. Van 1984-1987 was hij voorzitter... lees verder >>

Oud Hoorn als een Gideonsbende op de bres voor stedeschoon.

Braasem, W.A.
Pag. 30-31
In oktober 1970 schreef W.A. Braasem in ‘Hoornsignaal’ een artikel over Hoorns stedeschoon. Daarbij legde hij de nadruk op de rol van de vereniging Oud Hoorn, die hij met een Gideonsbende vergeleek in de eerste halve eeuw van haar bestaan. Het leek ons interessant nog eens terug te blikken op de zaken die Braasem toen in zijn artikel aansneed. Wij plaatsen het daarom onverkort en in de spelling van 1970 met het oog op het tijdsbeeld.

(overgenomen uit Hoornsignaal oktober 1970)
Wie zich in Hoorn met kulturele en in het bijzonder met op het verleden van de stad betrekking hebbende kulturele zaken gaat bezighouden, ontloopt de naam Kerkmeijer niet. Mij persoonlijk is dat wel in de meest letterlijke zin overkomen doordat het huis waarin wij een jaar geleden in deze stad onze intrek namen, met een gevelsteen duidelijk is gemarkeerd als de plaats waar... lees verder >>

[R.K.] Kweekschool aan de Gouw heeft nog geen 10 jaar bestaan [1897-1906]

Lansdaal, H.
Pag. 32-33

Over bruggen met een "oorgat", in het documentatiecentrum

Stoffelen, Chr
Pag. 39-40

Bekijk of download de PDF versie (17.02 MB - Opent in nieuw venster)

NB Alleen artikelen ouder dan een jaar zijn beschikbaar in het PDF formaat!
Download hier de gratis Acrobat PDF Reader.Bekijk ook: Auteursrechten

Leden van de Vereniging Oud Hoorn ontvangen het Kwartaalblad op het huisadres. Losse nummers, voorzover voorradig, zijn verkrijgbaar gedurende de openingsuren van het Oost-Indisch Pakhuis.

Kwartaalbladen t/m 2000 prijs per stuk € 4,50
Kwartaalbladen 2001 tot nu, prijs voor leden € 4,50
Kwartaalbladen 2001 tot nu, prijs voor niet-leden € 7,50

Vrijwel alle kwartaalbladen zijn in te zien in ons archief in het Oud Hoorn verenigingsgebouw.
Kwartaalblad index 1979 t/m 2004, Arie van Zoonen
Samenvattingen 2002-2013, Frans Zack