Bekijk of download de PDF versie (5.05 MB - Opent in nieuw venster)

NB Alleen artikelen ouder dan een jaar zijn beschikbaar in het PDF formaat!
Download hier de gratis Acrobat PDF Reader.Bekijk ook: Auteursrechten

Kwartaalblad 2015 / 4   blz. 176 - 184

Cornelis Wiggerts, een rebelse pre-Arminiaan in Hoorn

Auteur: Ottens, Egbert

Het einde van de 16de eeuw wordt o.a. gekenmerkt door een hoog oplopende ruzie tussen de officiële, gereformeerde kerk en een onderstroom die anders denkt over de grote theologische kwesties in die tijd. Grote voormannen waren de hoogleraren Gomarus (gereformeerd) en Arminius (onderstroom), hun aanhangers werden respectievelijk contraremonstranten en remonstranten genoemd. In de nog jonge gereformeerde kerk golden uiteraard strikte regels waar niet iedereen goed mee om kon gaan of wilde gaan. Tot die laatste groep behoorde Cornelis Wiggerts, een zogeheten remonstrant dus, die vanaf 1590 als dominee in Hoorn werkzaam was. Hoe klachten over ‘zuiverheid in de leer’ uitliepen op een conflict, hoe de gemeente Hoorn zich uiteindelijk verzette tegen de opvattingen van de Nationale Synode en hoe Wiggerts het veld moest ruimen, doet Egbert Otens uitgebreid uit de doeken. Het slot van zijn verhaal laat zien dat deze affaire al vooruitwijst naar het scheuren van de gereformeerde kerk in de 17de eeuw en naar de strijd over de vraag, wie de baas is in de kerk, de synode of de overheid.

Leden van de Vereniging Oud Hoorn ontvangen het Kwartaalblad op het huisadres. Losse nummers, voorzover voorradig, zijn verkrijgbaar gedurende de openingsuren van het Oost-Indisch Pakhuis.

Kwartaalbladen t/m 2000 prijs per stuk € 4,50
Kwartaalbladen 2001 tot nu, prijs voor leden € 4,50
Kwartaalbladen 2001 tot nu, prijs voor niet-leden € 7,50

Vrijwel alle kwartaalbladen zijn in te zien in ons archief in het Oud Hoorn verenigingsgebouw.
Kwartaalblad index 1979 t/m 2004, Arie van Zoonen
Samenvattingen 2002-2013, Frans Zack