Winkelassortiment

Het winkelassortiment vindt u op ons verenigingsadres: Onder de Boompjes 22, meer informatie vindt u hier

Winkelartikel: Sint Jozefschool 100 jaar -

Sint Jozefschool 100 jaar

Roos-Klaassen Bos, Nettie de
Uitgever
Publicatiestichting Bas Baltus
Jaar
Prijs
€ 5,00

Dit jaar bestaat het gebouw van de Sint Jozefschool aan het Achterom 100 jaar. Bovenin de voorgevel bevindt zich een tegeltableau met de oorspronkelijke naam van de school ‘R.K. PAR. JONGENSSCHOOL’. Pas in 1960 krijgt de school de naam Sint Jozefschool en in 1965 worden ook meisjes toegelaten. Door ontvolking van de binnenstad moet de school in 1984 sluiten. Het is een gemeentelijk monument met een prachtig interieur dat de vernieuwingsdrift heeft doorstaan.

Oud Hoorn gaat aandacht besteden aan dit bijzondere gebouw, begin september komt er een mooi boek uit. Dat gaat over de geschiedenis van het gebouw en uiteraard komen ook de herinneringen van oud-leerlingen en oud-leerkrachten aan bod. Met steun van anderen heeft  Nettie een makkelijk leesbaar boek geschreven met veel herkenbare foto’s (100). Nettie (1938) is in de binnenstad geboren en getogen maar verliet de stad in 1958. Ben van de Kamer heeft het voorwoord ingevuld. Het boek telt ruim 74 pagina’s, formaat 17 x 24 cm.