Een eeuw lang actief voor Hoorns erfgoed

Wandelroutes

In deze rubriek geven wij een indruk van wat u tijdens de Oud Hoorn stadswandelingen tegen kunt komen. Deze virtuele wandelingen wijken af van de stadswandelingen met de Oud Hoorn gidsen.
De agenda van de stadswandelingen met gidsen vindt u hieronder.

Virtuele web wandelingen

Thema wandelingen

Interesse in een stadswandeling?

Naast het gratis aanbod van stadswandelingen biedt Oud Hoorn de mogelijkheid voor privé wandelingen op maat voor scholen of ter gelegenheid van b.v. familiefeest, verenigings- of zakenuitje.
Meer informatie en het aanvraagformulier voor een stadswandeling vindt u hier.

Oud Hoorn stadswandelingen

Tijdens de gratis Oud Hoorn wandelingen bezoekt u fraai gerestaureerde interieurs en binnenstadstuinen. Enthousiaste gidsen vertellen u graag over de geschiedenis en het heden van Hoorn.
De hier boven staande web-wandelingen geven een kleine indruk van wat u tegen kunt komen.

Agenda:

• Tussen de Vesten   (17-05-2019)

Station in 1920

Deze wandeling vertelt u over het gebied liggend tussen het Nieuwland, Gedempte Turfhaven, Veemarkt en het Station. De tijd bepaalt ook hier het beeld van dit deel van Hoorn. Als oudste beelden het St Pietershof en de Noorderkerk. Beide zijn in de loop van de tijd meerdere keren van gebruiksfunctie veranderd. Meer van deze tijd is de ontwikkeling van het station en de veranderingen die dat teweeg bracht in Hoorn. Onderweg vertellen de gidsen u bijvoorbeeld ook over het Pesthuis dat vele functies heeft gehad en nu een bank is en vertellen zij u over een telefooncentrale die muziekschool werd. Daarnaast vindt men in dit gebied de eerste sociale woningbouw, weer een voorbeeld van verandering. In de loop der jaren is er vaak gedacht: “we gaan het anders doen” en er is altijd een reden voor geweest. In deze wandeling willen wij u graag vertellen hoe onze voorouders het in dit gebied steeds anders gingen doen.

De eerste wandeling van dit seizoen start vrijdagavond 17 mei om 19:30 uur bij het Noorderplantsoen tegenover het station.

Noorderplantsoen

Foto boven: Stationsgebouw in 1920

Foto rechts: Gids Kees vertelt over het Noorderplantsoen.

• VOC speurtocht voor kinderen   (26-05-2019)

VOC Pakhuis

Op roet met Anna en Jan. De Kinderwandeling van Oud Hoorn is dit jaar heel bijzonder. In de vorm van een speurtocht kunnen kinderen met ouders en grootouders meelopen met Anna en Jan. Ze willen op avontuur met de VOC.

Voor ieder kind is er een speurtocht. Op de zeven locaties vertellen gidsen van Oud Hoorn prachtige verhalen.

En op iedere locatie is er voor de kinderen een leuke activiteit. Aan het einde van de tocht is er voor ieder kind een leuke verrassing.

De Oud Hoorn Kinderwandeling start op zondagochtend 26 mei om 11.00 uur vanaf het Kerkplein.

Deelname is gratis.

Op de foto een van de locaties die wordt bezocht, een voormalig pakhuis van de VOC.

• Grote Oost wandeling   (31-05-2019)

Grote OostHet Grote Oost is samen met ’t West één van de oudste straten van de stad. Het ligt op een gedeelte van de Westfriese Omringdijk. De wandeling begint bij de Oosterpoort. Vanaf daar vertellen de gidsen van de historische Vereniging Oud Hoorn over bekende en minder bekende en rijke en minder rijke bewoners. Want ooit woonde daar de gewone man. De grote rijkdom kwam pas veel later. Wandelaars komen te weten over de geheimen van het Grote Oost, de buurtgenoten en hun beroepen. Het Grote Oost zal nooit meer hetzelfde zijn.

Na de wandeling bent u van harte uitgenodigd om samen met de gidsen een kopje koffie of thee in het verenigingsgebouw te drinken.

De Grote Oost wandeling start vrijdagavond 31 mei om 19:30 uur bij de Oosterpoort.

Deelname is gratis.

Grote Oost van west naar oost bezien

Foto boven: Het Grote Oost is een geliefde straat voor rondleidingen.

Foto rechts: Gidsen bereiden zich in het vroege voorjaar voor op de wandeling.

• Tuinenwandeling   (14-06-2019)

Villa Alewijn

De tuinenwandeling van Oud Hoorn vindt dit jaar zoals vanouds plaats op de vrijdagavond. Omdat er ieder jaar veel belangstelling is voor deze wandeling hebben de organisatoren ook nu weer twee routes samengesteld. Een route bezoekt tuinen in de omgeving van het havengebied en het Grote Oost en de andere route gaat naar de binnenstad.

Eilanden van rust

Twee van de hoogtepunten tijdens de wandeling zijn bezoeken aan de tuinen van het Westfries Museum en de Bijbelse tuin van het Foreestenhuis. In de laatste geven vertellers met zeer groene vingers toelichting over planten die de schrijvers van de bijbel al noemden. En natuurlijk zit de tuinenwandeling boordevol met privétuinen, die normaal voor iedereen gesloten zijn. Het zijn prachtige plekken, verborgen achter huizen en eilanden van rust in de drukke binnenstad. Gidsen vertellen wetenswaardigheden over de historische omgeving waarin de tuinen zich bevinden en over bijzondere plekken onderweg.

De Tuinenwandeling start op vrijdagavond 14 juni om 19.30 uur op de Roode Steen.

Wandeling 2018

Foto boven: De neogotische kapel in de tuin van Villa Alewijn

Foto rechts: Tuinenwandeling 2018

• Hoorn in de Gouden Eeuw   (28-06-2019)

Bossuhuizen

Aan het einde van de zestiende eeuw krijgen de Lage Landen de wind in de zeilen. Het gaat goed met de handel en economie en Nederland mag zich een van de belangrijkste landen op aarde noemen. Na de overwinning op Admiraal Bossu en de Spanjaarden in 1573 staat Hoorn aan de vooravond van grote veranderingen.

Honderd jaar voorspoed

Het geld stroomt binnen met zeehandel. De haven is te klein. Drie jaar na de overwinning op Bossu komt er een nieuwe haven. De scheepvaart floreert, pakhuizen zitten tot aan de nok toe vol, de scheepsbouw zorgt voor veel werk en vanuit de Hoornse havens vertrekken tientallen schepen naar verre oorden. De gidsen van Oud Hoorn nemen deelnemers tijdens deze wandeling mee langs de ontwikkelingen in het havengebied in de Gouden Eeuw.

De wandeling over Hoorn in de Gouden Eeuw start vrijdagavond 28 juni om 19:30 uur bij de Doelenkade / Ottobrug.

Doelenkade

Foto boven: De Bossuhuizen aan de Slapershaven.

Foto rechts: Historische rondleiding over de Doelenkade.

• Ziek en Zeer door de eeuwen heen   (12-07-2019)

Het voormalige St. Jans Gasthuis

Wie in de Middeleeuwen ziek werd verliet zich op één van de vele huishoudmiddeltjes die van moeder op dochter werden doorgeven.

En mocht dat niet baten, dan hielp wellicht een drankje van een kwakzalver of een schietgebedje bij een heiligenbeeld.

Piskijken, kwikdampen en vooral veel schietgebedjes

Artsen waren er niet. In gasthuizen kwamen vermoeide reizigers en pelgrims op krachten. In het Oude Mannenhuis op het Dal zaten zwakbegaafden, criminelen en dronkaards bij elkaar. Echte zorg was er niet. Tijdens de Zorgwandeling nemen de gidsen van Oud Hoorn wandelaars mee langs straten en gebouwen die met verschillende vormen van zorg te maken hadden: lichamelijke en geestelijke zorg, armen-, wezen- en ouderenzorg.

De Zorgwandeling start op vrijdagavond 12 juli om 19:30 vanaf de Roode Steen.

Deelname is gratis.

De pomp in de weeshuistuin

Foto boven: Het voormalig St. Jan Gasthuis kan in deze wandeling niet ontbreken

Foto rechts: Wandelaars kijken geïnteresseerd naar de pomp in de tuin van het weeshuis

• Een Nieuw Hoorn   (26-07-2019)

Stadsvernieuwing Jeudje

Een bijzondere wandeling over de grote veranderingen in Hoorn in de tweede helft van de laatste eeuw.

Gidsen leiden wandelaars langs de grote stadsvernieuwingsprojecten, die de binnenstad vanaf de jaren zestig van een vervallen plek een gewilde aantrekkelijke stad maakten.

De veranderingen gingen niet zonder slag of stoot. Horinezen weten wat ze willen.

Verval, verzet, wederopbouw en groei

Het stadsbestuur kreeg te maken met stevig verzet. De wandeling is gemaakt door Jaap van der Hout, de huidige voorzitter van Oud Hoorn en, veel belangrijker in het perspectief van deze wandeling, als één van de gemeentearchitecten bedenker van heel veel van deze veranderingen.

De Nieuw Hoorn wandeling start vrijdagavond 26 juli om 19:30 uur op het Oostereiland bij de brug.

Bestemmingsplan Havenkwartier 1971

Foto boven: Stadsvernieuwingsproject Jeudje 2001