Crash boven Hoorn, 7 july 1944

Begraven te Margraten

Staartstuk van het toestel van Lt. Cribbs
bij de Hoornse weg.
(Foto: P. Rijswijk, Westfries Archief).

De dertien omgekomen bemanningsleden zijn aanvankelijk begraven op de Algemene Begraafplaats aan het Keern. Na de oorlog zijn acht overgebracht naar de Amerikaanse Oorlogskerkhof te Margraten in Limburg. De andere zijn elders herbegraven, waarschijnlijk in hun woonplaats in de USA.

Nabestaande op zoek

Michael F. Menapace is sergeant, ingedeeld bij de 82nd Airborne Division, gestationeerd op Ft. Bragg in N. Carolina. Hij is getrouwd met de kleindochter van piloot LaRue F. Cribbs. Haar moeder was enig kind, geboren vijf maanden nadat LaRue omkwam in de crash. Zij kreeg de naam van haar vader. Cribbs en zijn vrouw waren pas naar het schijnt drie jaar getrouwd en waren van die drie jaar maar zes maanden samen geweest. Michael vertelde dat, toen hij zijn vrouw ontmoette in 1991, hij het verhaal van de gesneuvelde grootvader hoorde die piloot was geweest in WO2. Hij wou er meer over weten en als amateur onderzoeker van US militaire geschiedenis schreef hij twee keer naar St.Louis, Missouri, met een verzoek om informatie uit hun bestanden, echter zonder succes.

Ruth, Cribbs weduwe, vertelde op een gegeven moment aan Mike's schoonmoeder dat in 1950 of daaromtrent twee mannen op bezoek waren geweest (bijna zeker Cribbs' bemanningsleden) en dat de ene niet gepakt was geweest, maar met behulp van het Verzet was teruggekeerd (Arthur F. Brown natuurlijk). Zij hoorde toen dat Cribbs' stoffelijk overschot niet was gevonden. Blijkbaar kreeg Ruth pas na drie jaar de officiële bevestiging van zijn dood. In februari 1949 kreeg ze echter het bericht van zijn herbegrafenis op de US Militaire Begraafplaats te Margraten vanaf de Gemeentelijke Begraafplaats in Hoorn. Ruth heeft er nooit veel over gesproken met haar dochter - dus de kleindochter, de vrouw van Mike, kon ook niet meer vertellen dan deze enkele feiten.

Margraten

Mike ging op zoek naar informatie over het type toestel, het basisstation en de bestemmingen van het onderdeel in militaire publicaties, maar zonder resultaat. Toen hoorde hij in de zomer van 1994 dat van zijn divisie 150 parachutisten van de 82st Airborn Division naar Nederland zouden reizen om deel te nemen aan de viering van de 50 ste herdenking van Market Garden (zijn divisie nam toentertijd ook deel aan die operatie).

Margraten overzicht graven
Amerikaanse militaire begraafplaats, Margraten (Limburg).
Op 10 november 1944 door het Negende Amerikaanse leger in gebruik genomen.

Hij deed zijn best om opgenomen te worden in de groep en op 11 september 1994 zag hij zijn naam op de lijst, en ook dat ze een begrafenis zouden bijwonen op Margraten. Toen hij bovendien hoorde dat piloot Cribbs er lag was hij zeer opgewonden. Aangekomen op Margraten op 16 september 1994 kwam hij in het bezoekerscentrum de exacte begraafplaats te weten. "Na een tussentijd van vijftig jaar te ontdekken dat Lt. Cribbs echt geïdentificeerd was en hier was begraven was nogal een schok. En toen ik het kruis op zijn graf zag was het een emotioneel moment", aldus Mike. Hij nam foto's en maakte een paar potloodafwrijfsels van de inscriptie zoals zijn vrouw en schoonmoeder hadden gevraagd.
Hij belde meteen zijn vrouw met het nieuws van zijn ontdekking.
Terug in Amerika, en gewapend met de informatie "390th Bomb Groep, 570th squadron, bestemming van het onderdeel", zoals vermeld op het grafkruis, vervolgde hij zijn zoektochten in militaire publicaties met succes.

Margraten overzicht graven
Overzicht Amerikaanse militaire begraafplaats, Margraten (Limburg).

MARION D. WOLFE
T SGT 571 BOMB SQ  390 BOMB GP (H)
OHIO JULY 7 1944
Radio operator van A/C 42-107070
Graf te Margraten (Foto: F. Zack).