Leo Cornelis Stuijfbergen

Leo Stuijfbergen
* Hoorn, 30 december 1919
† Bergen Belsen, Duitsland, 9 maart 1945 oud 26 jaar

Laatste rustplaats: te Bergen-Belsen; geen nadere aanduiding

Leo was kort geleden weergekeerd in zijn ouderlijk huis na zijn opleiding op het Groot Seminarie Warmond. Zijn broer Kees, ook thuiswonend, zat in het verzet als lid van de Hoornse KP. In de vroege ochtend van 12 juli 1944 deed de SD onder leiding van de beruchte Willy Lages (SD-chef van Amsterdam) bij een aantal adressen in Hoorn een inval. Een kort daarvoor in Alkmaar gearresteerde en later gefusilleerde verzetsman had bij zijn verhoor 'doorgeslagen' en namen van Hoornse verzetslieden genoemd. Kees was getipt en sliep die nacht niet thuis. Groot was echter de schrik toen bleek dat de SD zijn vader, moeder en broer Leo hadden meegenomen met de boodschap dat ze vrij zouden komen als Kees zich zou melden. Dezelfde dag nog werden ze overgebracht naar Amsterdam. Moeder kwam in de vrouwengevangenis aan de Amstelveenseweg, vader in kamp Amersfoort en Leo in kamp Vught. Vader werd vanwege zijn leeftijd betrekkelijk snel - op 14 augustus - weer vrijgelaten. Na Dolle Dinsdag - 5 september - werd ook moeder weer op vrije voeten gesteld. Leo echter werd van Vught naar Bergen-Belsen overgebracht waar hij op 9 maart 1945 aan vlektyphus overleed.

Voor de onthulling van de plaquette op 4 mei 1953 was de uitnodiging gericht aan zijn vader, dhr. S.P. Stuijfbergen, Koepoortsweg 16.

Bronnen
* Westfries Archief toegangsnummer 0624 'Comité voor de oprichting van een gedenkteeken voor de oorlogsslachtoffers, Hoorn'
* Oorlogsgravenstichting > slachtofferregister www.ogs.nl
* Kees Stuijfbergen, 'We wisten niet wat ons overkwam; herinneringen aan '40-'45, eigen uitgave, Enschede, 1995