‘Hier is alles gewoon, dat spreekt…’, Afhalen vanaf 14 november   (12-11-2019)

logo stichting Bas baltusOp 13 november 2019 vindt de presentatie plaats van het boek ‘Hier is alles gewoon, dat spreekt…’ Hoorn in de Tweede Wereldoorlog’. De titel is een opmerkelijke passage uit het oorlogsdagboek van Christina Kerkmeijer-de Regt. Elders schrijft ze ‘Ik heb een hele tijd niets geschreven, er gebeurt in Hoorn niets bijzonders.’ Het is het beeld dat onwillekeurig ontstaat wanneer de oorlog in Hoorn wordt afgezet tegen de oorlog en de gevolgen daarvan elders in ons land en in de wereld. Er hebben in Hoorn geen zware bombardementen plaats gevonden en de stad is ook van militaire strijd gevrijwaard gebleven. Maar gewoon was de oorlogsperiode allerminst en er gebeurde wel degelijk veel en ook veel bijzonders, alleen onzichtbaar voor ongewenste ogen.

Werkgroep wandelingen

De auteur Egbert Ottens beschrijft hoe de bezetter geleidelijk aan de duimschroeven aandraait, het leven van gemeenschap en inwoners ontregelt en hoe na Dolle Dinsdag en de Spoorwegstaking het leven nog zwaarder wordt. Aandacht wordt besteed aan de vervolging van de Joden, de Arbeitseinsatz, de zorg voor onderduikers en de Hoornse knokploeg, de illegale pers, de liquidaties, de Binnenlandse Strijdkrachten, de bevrijding, het Militair Gezag en de situatie daarna, als het leven zich weer tracht te hernemen.

‘Hier is alles gewoon, dat spreekt…’ Hoorn in de Tweede Wereldoorlog, is een uitgave van Publicatie Stichting Bas Baltus, waarin de gemeente Hoorn, Stichting Stadsherstel en Vereniging Oud Hoorn samenwerken. De prijs is € 34,95 en vanaf 14 november verkrijgbaar in de boekhandels en bij Vereniging Oud Hoorn. Daar kunnen vanaf die datum de bestelde boeken worden afgehaald.
Op donderdag 14 november en zaterdag 16 november is Egbert Ottens aanwezig bij Oud Hoorn, Onder de Boompjes 22, om te signeren.